Avem o lege care reglementează prezența produselor agroalimentare românești în hipermarketuri Va încuraja sau nu dezvoltarea …

Așa zisa Lege a Hipermarketurilor a fost adoptată. Acesta a fost titlul precipitat al noutăților de miercuri, 8 iunie 2016. Pentru sectorul agroalimentar românesc este un moment important, măcar prin controversele pe care le stârnește.

Principala temă de discuție pe care o deschide această lege ține de opoziția aprovizionare globală – aprovizionare locală. Așa zisul lanț scurt de aprovizioare este legiferat: marile lanţuri de retail sunt obligate să se aprovizioneze în proporţie de cel puţin 51% în ceea ce privește volumul de marfă din categoriile carne, ouă, fructe, legume, miere de albine, produse lactate și de panificație obținute la nivel local, regional sau national. Ce înseamnă toate astea? Cel putin 51% din anumite categorii de produse expuse la raft vor fi româneşti.

Nu acesta este spiritul conceptului de lanț scurt de aprovizionare! O analiză detaliată puteți găsi în materialul REVIRIMENTUL AGRICULTURII TRADIŢIONALE AUTOHTONE PRIN INTERMEDIUL CIRCUITELOR AGROALIMENTARE SCURTE DE APROVIZIONARE. STUDIU DE CAZ: ROMÂNIA.

Se pare că această lege va oferi ocazia hipermarketurilor să se folosească de termenul Lanț Scurt de Aprovizionare pentru a-și dezvolta anumite reclame “atractive”. Nu este exclus faptul ca în viitorii 2-3 ani să asistăm la denaturarea conceptului de Lanț Scurt de Aprovizionare, asa cum s-a întâmplat în cazul Produselor Tradiționale.

Procentul de minim 51% este unul exagerat, cel puțin pentru moment și pentru anumite categorii de produse, excepție făcând mierea de albine, ouăle și produsele de panificație.

Este un avantaj pentru toți producătorii locali? Nu neapărat. Cei care au reușit să treacă peste anumite prejudecăți și au înțeles corect prevederile Programului Național de Dezvoltare Rurală 2014-2020 “Fermierii români, în special micii fermieri, sunt încă reticenți în fața conceptului de cooperare, în ciuda avantajului reciproc al unei astfel de cooperări. De aceea, este necesară o abordare a acestui conceptde cooperare mai intensă atât sectorial cât și local între fermieri, în cadrul grupurilor de producători, pentru a-și îmbunătăți și adapta producția la cerințele pieței (inclusiv pentru aspecte legate de aprovizionare, cantitate şi calitate) și pentru a-și comercializa produsele împreună (inclusiv prin lanțuri scurte de aprovizionare)” vor avea de câștigat de pe urma prezentei legi.

Deși lansate de ceva vreme, Submăsurile 16.4 și 16.4a „Sprijin acordat pentru cooperare orizontală şi verticală între actorii din lanţul de aprovizionare” din cadrul PNDR 2014-2020, și bugetate generos (7 milioane și respectiv 3,5 milioane) până azi 09.06.2016, conform AFIR https://online.afir.info/ContorIntegration/DetaliiDisponibil NU A FOST DEPUS NICI UN PROIECT pe aceste linii de finanțare.

Unde este interesul agricultorilor români pentru dezvoltarea pe orizontală și pe verticală?

Vom vedea dacă obligativitatea de a avea pe raft 51% produse românești va duce la dezvoltarea micilor producători!

Sperăm ca Circuitele Scurte de Aprovizionare care au început să se dezvolte în România, și mai ales în partea de vest a țării, să nu aibă de suferit de pe urma acestei legi.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest